Nadejda SCOBIOALĂ
Doctorandă, U.P.S. «Ion Creanga»,
Facultatea Istorie şi Etnopedagogie.
Coordonator științific :
Angela LISNIC
Domeniul
cercetării mele este istoria
vieţii cotidiene în secolul XX. Apărută ca ramură aparte a
studierii trecutului, istoria vieţii cotidiene este una din componentele cotiturii
istorico-antropologice în ştiinţele umane la sfârşitul anilor
1960. În centrul atenţiei istoriei cotidiene se află „realitatea,
interpretată de oameni, care are pentru ei o importanţă subiectivă
în calitatea întregii lumi ai vieţii”,
printr-o cercetare complexă a realităţii oamenilor din diferite
pături sociale, comportamentul şi reacţiile lor emoţionale la
anumite evenimente ai vieţii lor de zi cu zi.
În
cazul cercetării mele eu mi-am propus să examinez viaţa cotidiană
a unei categorii sociale din sistemul sovietic:
învăţătorii.
Plasez istoria vieţii cotidiene a profesorilor preuniversitari în
vizorul unei abordări interdisciplinare în cadrul ştiinţelor
socio-umane precum psihologia socială, sociologia, antropologia,
etnografia, filosofia etc.
În studiul meu mă axez pe aşa aspecte ale vieţii cotidiene precum
„stilul de viaţă”, „obiceiurile”, „rutina”, „formele
tradiţionale ale vieţii personale şi publice”, „formele
persistente, ritmice, stereotipizate de comportament” ale unei categorii sociale (învăţătorii).
Cercetarea mea cuprinde
perioada dintre anii 1950, care coincid cu reforma şcolară din
1954, şi anii 1980, marchaţi de reforma şcolară din 1974.
Situaţia specială pe care învăţătorii au avut-o în timpul
regimului sovietic (fiind eşalonul inferior al elitei intelectuale a
statului sovietic) impune necesitatea revizuirii atitudinii şi
opticii cercetătorului faţă de această categorie socială.
Introducerea noilor programe şcolare chemate la consolidarea
idealului comunist nu diminuează criza socială care se resimte în
această sferă profesională.
Ca obiective ale
cercetării mele îmi propun să examinez activitatea profesorilor
preuniversitari din perioada sovietică în raport cu viaţa lor
privată, prin evaluarea longitudinală şi pe categorii a
veniturilor lor, determinarea coşului de consum al învăţătorilor
din perioada dată, determinarea preocupărilor lor în afara orelor
de clasă, identificarea timpului liber şi a practicilor culturale.
În opinia mea, aceste informaţii mi-ar permite să demonstrez în
ce măsură modul de viaţă şi condiţiile de trai ale
învăţătorilor sovietici au determinat statutul social, valorile,
dar şi activitatea profesională a acestei pături sociale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu