Prima reuniune a
Atelierului doctoral în Ştiinţe Sociale a avut loc joi 10
noiembrie, la 17.00, în sala InfoHis, UPS „Ion Creangă”. La
această întîlnire au vorbit Petru Negură, inţiatorul acestui
proiect, şi Lilian Negură, profesor la Universitatea din Ottawa,
invitatul special al acestei reuniuni.
Petru Negură a
vorbit la început despre scopul şi raţiunile creării unui astfel
de Atelier (a se vedea mai jos descrierea proiectului). Apoi, P.
Negură a discutat cu participanţii despre trei subiecte şi anume:
1) Perspectivele realizării unui doctorat în vest, 2) Beneficiile
unui doctorat la o universitate occidentală şi 3) Exigenţele
teoretice faţă de un proiect de cercetare doctoral, conform
standardelor academice internaţionale.
Potrivit lui P.
Negură, pentru a face un doctorat în vest, este nevoie să urmezi
două demersuri complementare (pe lîngă realizarea propriu-zisă a
unui proiect de cercetare) şi anume: 1) căutarea unui profesor
potrivit, care ar fi de acord să coordoneze teza de doctorat a
candidatului şi 2) căutarea unei burse de studii pe lîngă unul
din organismele finanţatoare (fundaţii, institute, ambasade,
programe etc.). P. Negură a vorbit despre eventualitatea realizării
unui doctorat în co-tutelă, adică în coordonare dublă, de către
doi profesori de la două universităţi (una locală, alta
occidentală), posibilitate oferită de exemplu de Ecole
Doctorale Francophone en Sciences Sociales
de la Bucureşti (în parteneriat cu Agenţia
Universitară de Francofonie).
La fel, P. Negură a vorbit şi despre oportunitatea studiilor de
doctorat la Central
European University,
în mod direct, prin depunerea individuală a candidaturii, sau prin
intermediul programului Modular
Doctoral Program,
destinat lectorilor catedrelor partenere ale programului Academic
Fellowship Program
(în Moldova există trei catedre partenere ale acestui program:
Catedra de Istorie universală la UPS „Ion Creangă”, catedra de
Asistenţă socială, UPS „Ion Creangă” şi catedra de Drept
Internaţional, la USM).
Beneficiile unui
doctorat într-o universitate occidentală (dar şi a unui doctorat
local, dar realizat după standarde academice internaţionale) sînt
importante, potrivit aceluiaşi vorbitor, în primul rînd datorită
potenţialului real al capacităţii de expertiză pe care
deţinătorul unei astfel de diplome o acumulează în timpul
studiilor sale doctorale, potenţial care îi măreşte semnificativ
şansele de angajare în posturi de răspundere şi respectiv mai
bine plătite (inclusiv în cadrul unor instituţii şi programe
internaţionale), după terminarea studiilor.
Pentru realizarea
unei teze de doctorat, candidatul are nevoie de motivaţii
intrinseci (dorinţa de a-şi mări şansele de angajare sau ambiţia
de a deveni un expert recunoscut în domeniu), dar şi, în egală
măsură, de motiviaţii „intrinseci”, „idealiste” şi anume
pasiunea pentru cercetare a unui anumit subiect. Această pasiune
este energia care îi întreţine efortul doctorandului de a
persevera în studiile sale şi de a duce la bun sfîrşit teza de
doctorat. Unul din sfaturile pe care Anne-Marie Thiesse i-a dat lui
Petru Negură, la momentul începerii lucrului de elaborare a tezei
de doctorat (la EHESS, Paris) a fost: „Ecrivez le livre que vous
voulez lire” (adică: Scrieţi cartea pe care doriţi să o
citiţi). Acesta este un stimul important şi eficient în realizarea
unei teze de doctorat apreciabile.
În sfîrşit, P.
Negură a vorbit despre exigenţele teoretice înaintate, explicit
sau implicit, unui proiect de doctorat în ştiinţe sociale în
universităţile occidentale. Acestea corespund unor tendinţe
academice recunoscute în cîmpul ştiinţific occidental, mai ales
începînd cu a doua jumătate a secolului 20. Aceste exigenţe sînt
următoarele: 1) înscrierea proiectului într-un curent de gîndire
mai degrabă constructivist („faptele sociale – de exemplu bolile
sau handicapurile fizice sau psihice – sînt socialmente cosntruite, prin intermediul
unor instituţii şi relații de putere”), în defafoarea unor
paradigme „primordialiste” sau „esenţialiste” („naţiunile
au existat din vremuri arhaice şi au apărut ca o emanaţie a
„fiinţei” naţionale a unui neam”). La fel, universităţile
occidentale pun mare preţ pe abordările ştiinţifice „reflexive”,
„critice” şi „comprehensive”, abordări care pun în
discuţie unele teorii sociale recunoscute sau opiniile general
admise asupra unor fapte sociale. În sfîrşit, abordările
interdisciplinare sînt considerate o normă academică
inconturnabilă în cercetările în ştiinţe sociale (inclusiv
proiectele de doctorat). Interdisciplinaritatea rămîne însă un
deziderat în academia şi universităţile moldoveneşti, în care
disciplinele sociale sînt strict delimitate una de alta, din motivul
mai ales a unor mize de putere din interiorul instituţiilor
academice, dominate de porofesori şi cercetători de veche
generaţie.
În a doua parte a
reuniunii, profesorul Lilian
Negură a discutat cu
participanţii despre necesităţile reale ale doctoranzilor din
Moldova, pe de o parte, şi despre felul în care aceste necesităţi
sînt acoperite într-o universitate occidentală, cum este
Universitatea Laval, unde L. Negură şi-a obţinut titlul de doctor
în sociologie, sau Universitatea din Ottawa, unde dînsul lucrează
în calitate de profesor şi unde a participat la crearea unui
program de doctorat în asistenţă socială.
Lilian Negură a
povestit despre experiența studiilor doctorale pe care le-a făcut
la Universitatea Laval (Quebec) în urma cărora și-a susținut teza
de doctor în 2004. În cadrul studiilor doctorale, un doctorand la o
universitate canadiană (nord-americană) beneficiază în primul an
de un program de cursuri și seminare obligatorii și opționale de
metodologie în domeniu, iar la sfîrșitul anului de studii susține
două probe scrise (lucrări). Totodată, pe parcursul studiilor sale
de doctorat, doctoranzii participă la cercuri de discuții, cu un
caracter neformal, în care sînt discutate proiectele lor între
egali și cu profesorii. Din discuția cu participanții Atelierului
doctoral a reieșit că anume aceste lucruri (un program de seminare
și un cerc de discușii) le și lipsește doctoranzilor din R.
Moldova.
Atelierul doctoral
își propune să suplinească această lacună a sistemului de
studii superioare din Moldova, creînd un program de seminare
propedeutice de teorii și metodologie în științe sociale și
totodată un cerc de discuții pe marginea proiectelor de cercetare
ale participanților, în conformitate cu standardele academice
internaționale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu