Seminar moderat de Petru Negură
Vineri, 1 martie 2013, ora. 17.00
Catedra de Istorie Universală, UPSM
Texte pentru lectură:
1) Norbert Elias, "Time and Timing", in Norbert Elias (Stephen Mennell, Johan Goudsblom, eds.), On Civilization, Power, and Knowledge: Selected Writings, University of Chicago Press, 1998, pp. 253-268.
2) Eviatar Zerubavel, "Social Memories: Steps to a Sociology of the Past", Qualitative Sociology, Vol. 19, No. 3, 1996, pp. 283-299.
1) Norbert Elias, "Time and Timing", in Norbert Elias (Stephen Mennell, Johan Goudsblom, eds.), On Civilization, Power, and Knowledge: Selected Writings, University of Chicago Press, 1998, pp. 253-268.
2) Eviatar Zerubavel, "Social Memories: Steps to a Sociology of the Past", Qualitative Sociology, Vol. 19, No. 3, 1996, pp. 283-299.
3) Eviatar Zerubavel, "The Language of Time: Toward a Semiotics of Temporality", The Sociological Quarterly, Vol. 28, No 3, pp. 343-356 (facultativ).
Petru Negură:
Am propus pentru
discuţie aceste texte despre semnificaţiile
sociologice ale timpului (mai cu seamă eseul lui N. Elias despre timp) pentru că, în opinia mea, o reflecţie sociologică asupra
„timpului” în viaţa oamenilor de zi cu zi ne-ar putea ajuta, pe noi – cei care
avem de a face în cercetările noastre cu această noţiune (sau cu noţiuni
derivate din aceasta) – să de-reificăm şi să luăm o distanţă critică faţă de
ceea ce se înţelege în general prin „timp”. Această noţiune este încărcată în
limbajul nostru comun de metafore reificatoare (timpul văzut ca un „rîu” sau
„cale”, care se scurge sau se mişcă unidirecţional şi irevocabil) şi de conotaţii
misterioase, cu caracter „filozofoid” (timpul ca entitate abstractă, apriorică).
Reflecţia lui Elias se îndreaptă în mod critic şi faţă de teoriile
fenomenologice şi psihologice ale timpului, care citesc „timpul” ca pe o
entitate eminamente individuală (percepută în mod separat şi subiectiv de
indivizi autonomi – a se vedea de exemplu eseurile lui H. Bergson despre timp
şi memorie).
Primele preocupări
sociologice de înţelegere a timpului au apărut în opera lui Emile Durkheim şi în
cele ale discipolilor săi (E. Hubert, M. Mauss şi M. Halbwachs). În lucrarea sa
Formele elementare ale vieţii religioase,
Durkheim defineşte timpul ca pe o categorie de înţelegere, printre altele
(alături de noţiunile de spaţiu, gen, număr, cauză, substanţă, personalitate etc.).
Aceste categorii sînt, după el, asemenea unor „cadre solide care ne organizează
gîndirea” (21): „(...) să încercăm – spune sociologul, să ne reprezentăm ce ar
însemna noţiunea de timp, făcînd abstracţie de procedeele prin care îl divizăm
şi măsurăm, prin care îl exprimăm cu ajutorul unor semne obiective, un timp ce
nu ar fi o succesiune de ani, luni, săptămîni, zile şi ore! Ar fi aproape de
neconceput. (...) este ca un cadru abstract şi impersonal care cuprinde nu
numai existenţa individuală ci şi cea a omenirii. (...) Nu timpul meu este astfel organizat, ci timpul obiectiv, gîndit de
indivizii unei civilizaţii. Chiar şi aceasta ne lasă să întrevedem că o
asemenea organizare trebuie să fie colectivă. Şi, într-adevăr, observaţia a
stabilit că asemenea necesare puncte de reper, faţă de care toate lucrurile
sînt clasate temporal, sînt împrumutate din viaţa socială. Divizarea în zile,
săptămîni, luni, ani corespunde periodicităţii riturilor, sărbătorilor şi
ceremoniilor publice. Calendarul exprimă ritmul activităţii colective, avînd
funcţia de a-i asigura regularitatea” (idem,
22)
Opera lui Durkheim este în mod voit polemică, susţinînd un
determinism absolut al socialului (colectivului) asupra acţiunilor individuale.
Pe de altă parte, sociologii individualişti (post-weberieni) au conceput
societatea ca pe o sumă şi o interacţiune a unor acţiuni individuale (făcute în
baza unui calcul raţional). Gîndirea lui Elias încearcă să depăşească categoriile dihotomice care au organizat (şi distorsionat în mare măsură, zice sociologul) gîndirea ştiinţifică, inclusiv pe cea sociologică. Potrivit lui Elias, nu putem înţelege „societatea”
fără manifestările sale individuale (care asigură societăţii o anumită
dinamică, prin caracterul lor creativ). Dimpotrivă, aceste două dimensiuni
(colectiv şi individual) corespund unor poluri în tensiunea cărora (şi în
spaţiul de joc al căruia) se exercită viaţa individuală şi socială a fiinţelor
umane. Prin urmare, spre deosebire de Durkheim şi de sociologii şcolii
durkheimiene (şi, mai tîrziu, de structuro-funcţionaliştii americani), Elias a
încercat să înţeleagă semnificaţiile timpului, cuprins în acţiunea dintre
aceste două poluri, care formează împreună ceea ce el defineşte drept o
„configuraţie” (în engleză: „configuration” sau „figuration”). După Elias,
noţiunea de timp – şi constituirea sa ca normă socială cu forţă de
constrîngere – a evoluat prin intermediul experienţei umane într-un „lung
proces intergeneraţional de învăţare” („Time and Timing”, 253). Timpul (social)
este astfel un „mijloc de orientare”; el are un rol deopotrivă regulator (în măsura în care ajută
oamenii să-şi coordoneze activităţile) şi integrator
(timpul însemnînd un cadru temporal de referinţă faţă de care indivizii unui
grup îşi sincronizează activităţile prin referinţă unul faţă de celălalt şi,
cel puţin în mod implicit, la grupul din care aceştia fac parte).
Propun
următoarele teme de discuţie, în baza textului lui Elias („Time and Timing” din
Time: An Essay, 1992):
Timp social şi timp
natural: o falsă antinomie: „We are apt to think and to speak in terms which
suggest that ‘society’
and ‘nature’, ‘subject’ and ‘object’, exist independently of each other. This
is a fallacy which is hard to combat without a long-term perspective.” (256)
Dimensiunea regulatorie
şi instrumentală a timpului în practica vieţii de zi cu zi (în opoziţie cu
conceptualizările abstracte în filozofie şi fizică).
Acţiunile individuale
şi evoluţiile sociale între „alegere” şi „libertate relativă”, între
constrîngere (exterioară) şi reţinere (interioară / interiorizată).
Habitus-ul social
„civilizat”: mecanisme de autocontrol interiorizat; timpul – o reţinere
(constrîngere interiorizată).
Societăţile „simple”:
reţineri (restraints) exterioare. În societăţile complexe ele sînt
interiorizate.
Configuraţia „Timp de
lucru / loisir”, în care fiecare din
aceste poluri se defineşte pe celălalt.
Timpul ca simbol
(relaţional) între serii de continua
de schimbări: „(...) the word ‘time’ one might say, is a symbol of a relationship that a human group,
that is a group of beings biologically endowed with the capacity for memory and
synthesis, establishes between two or more continua of changes, one of which is
used by it as frame of reference or standard of measurement for the other (or
others).” (259)
Ipostazele timpului:
-
Continuitate
/ discontinuitate
-
Recurenţă
Timpul în societăţile
agrare – subordonat unor nevoi sociale, în funcţie de ciclurile naturale.
Coordonarea timpului
în istoria europeană, între putere religoasă (ecleziastică) şi putere laică.
Acest lucru ne arată că timpul a fost şi rămîne o miză de putere. Instanţele
care coordonează cu timpul au o putere de influenţă şi asupra grupului în care
acest cadru temporal de referinţă este valabil.
Iată şi nişte secvenţe video de la acest seminar:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu