Atelierul Doctoral PLURAL a găzduit proiecţia
şi discuţia filmului „După dealuri”, în regia lui Cristian Mungiu, care a
cîştigat un şir de premii prestigioase. Proiecţia şi discuţia a avut loc vineri
1 februarie la ora 17.00 la Catedra de Istorie Universală a UPSM "Ion
Creangă" (blocul 1, etajul 5, sala 102).
Synopsis: „După dealuri” este scris și
regizat de Cristian Mungiu, inspirat de romanele non-ficţionale ale Tatianei
Niculescu-Bran. Imaginea este semnată de Oleg Mutu, rolurile principale fiind
interpretate de două actriţe ieşence debutante în film: Cosmina Stratan
(Voichiţa) şi Cristina Flutur (Alina), secondate de Valeriu Andriuţă
(Părintele) şi Dana Tapalagă (Maica stareţă).
Filmul spune povestea a două fete care au
crescut împreună şi care se reîntâlnesc după câţiva ani de despărţire. Alina se
întoarce din Germania să o ia cu ea pe Voichiţa, prietena ei din copilărie faţă
de care se simte încă foarte ataşată. Voichiţa şi-a găsit însă calea în
credinţă, iar maicile printre care trăieşte la mănăstire ţin locul familiei pe
care nu a avut-o niciodată. Alina luptă cu toate puterile să recâştige
afecţiunea Voichiţei, făcându-i pe cei din jur să se întrebe de unde vine forţa
care o animă.
Pentru mai multe informaţii despre film,
puteţi accesa pagina web oficială a filmului: http://www.dupadealuri.ro/acasa/
Iată cîteva comentarii pe marginea acestui
film (din partea celor prezenţi la vizionare şi la discuţie):
Un război între două lumi şi două femei
(reflecţie asupra filmului După dealuri de
Cristian Mungiu)
de Petru Negură
Filmul prezintă un caz care scoate la iveală
un conflict, pînă atunci latent, între lumea modernă (şi laică, cea a oraşului)
şi o lume, relativ închisă şi izolată, a mănăstirii (biserica). Este arătată o
opoziţie clară, simbolizată vizibil, între cele două lumi: spaţiul mănăstirii
este dominat de tonuri întunecate, clar obscur, deseori acţiunea se petrece în
întuneric sau la lumina unor lumînări; la mănăstire nu există curent electric,
ceea ce accentuează în mod voit caracterul închis, întunecos – cu tot
simbolismul asociat – şi „rupt de civilizaţie” al acestui spaţiu. La mănăstire
este simţită, de către privitor sau un eventual outsider (Alina), o
„orînduială” ierarhică, tradiţională, ritualică. De cealaltă parte, spaţiul
oraşului este copleşit de aglomeraţie, agitaţie, anxietate, aparentă dezordine
şi chiar murdărie (ne amintim mai ales de ultimul episod al filmului).
În acelaşi timp, filmul exprimă un paralelism –
şi aproape o simetrie – între spaţiul laic / profan, al spitalului şi poliţiei
şi cel religios (sacru) al mănăstirii. Atît mănăstirea, cît şi spitalul (şi
într-o oarecare măsură poliţia) îşi propun să curăţe omenirea de păcate, boli,
crime... Mănăstirea urmăreşte izbăvirea (mîntuirea) omului prin cultivarea
curăţeniei sufleteşti şi prin respectarea disciplinei corporale. Pe de altă
parte, spitalul se îngrijeşte de sănătatea corpului şi a psihicului oamenilor,
pe cînd poliţia este o instituţie care urmăreşte ordinea şi disciplina corpului
social. Cazul Alinei cade sub incidenţa celor trei instituţii: ea face o „criză
de nervi” sau o „manifestare necurată”, în funcţie de perspectiva adoptată, –
de fapt, o criză de gelozie; este mai întîi spitalizată, cu ajutorul preotului
şi maicilor de la mănăstire, iar apoi, după externare, este suspusă unui ritual
de exorcizare. Preotul caută să o facă pe Alina să-şi mărturisească păcatul tăinuit
(care i-ar determina comportamentul şi atitudinea faţă de semeni şi faţă de feţele
bisericeşti); medicul încearcă să-i identifice „etiologia” simtomelor ei, iar poliţistul
să-i înregistreze traiectoria migraţiei şi, apoi, cauza decesului.
Spectatorul împărtăşeşte cu cele două eroine,
nu fără o anumită ambiguitate, „taina” acestora, şi anume iubirea lor
nemărturisită. Această „taină” se află la originea comportamentului violent al
Alinei, interpretat de către preot ca fiind rodul unui păcat grav şi
nemărturisit, iar de către doctor ca fiind o manifestare patologică (simtom al
unei tulburări psihiatrice). Relaţia dintre cele două personaje (şi anume
relaţia lor de iubire), supusă unui control normativ de către societate şi de
către instituţia ecleziastică, devine, în acest caz, prilejul unui conflict
deschis între logica individuală şi hedonistă, întruchipată de Alina, şi
presiunea normativă a comunităţii (religioase) şi a instituţiilor statului.
Acest conflict se reflectă asupra relaţiei
dintre cele două personaje. Alina o doreşte pe Voichiţa şi este frustrată de
faptul că între ele se interpune o terţă instanţă (mănăstirea cu tot cu
orînduiala acesteia), pe cînd Voichiţa a îmbrăţişat codul normativ al
mănăstirii (nu fără anumite ezitări periodice) şi îşi manifestă afecţiunea faţă
de Alina, încercînd să o convertească şi pe ea la modul de viaţă monacal
(religios).
Filmul „După dealuri” este o relectură modernă
a unui model de tragedie clasică, în care dorinţa şi fericirea individuale sînt
împiedicate şi sacrificate de către o realitate externă, dotată cu forţă de
constrîngere. Ca şi în unele tragedii clasice, tragicul frizează aici absurdul,
atunci cînd revolta individuală se loveşte de o logică exterioară şi necruţătoare
(i.e. regulile colective sau cele transcendentale).
(vor mai urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu