Vă oferim mai jos textul scurtat al prezentării Aureliei Felea:
Percepţii ale majorităţii privind minoritatea confesională în Republica Moldova. Cazul comunităţii islamice
După marea invazie tătară din anii 1241-1242, arealul situat între râurile Prut, Nistru, Dunăre şi Marea Neagră a fost controlat timp de mai mult de un secol de Hoarda de Aur. Această stăpânire a coincis cu perioada în care avea loc islamizarea statului tătaro-mongol. Cercetările arheologice au identificat în centrul Republicii Moldova actuale,
Ulterior, factorul
islamic s-a impus în istoria Moldovei mai ales prin intermediul Imperiului
otoman. Poarta a anexat, în secolele XV-XVIII, însemnate teritorii situate în
partea sudică şi nord-estică a Ţării Moldovei (cetăţile Chilia, Cetatea Albă,
Tighina (numită de turci Bender), Hotin şi regiunile din jurul lor), unde au
fost instalate structuri militar-administrative şi religioase otomane. Aici au
sosit, în diferite perioade, populaţii islamice turco-tătare. De altfel,
memoria istorică a păstrat nu doar episoade ale confruntărilor româno-turce,
dar şi multiple împrumuturi culturale, în viaţa cotidiană – feluri de mâncare,
dulciuri, pepenele verde, cafeaua, flori precum laleaua, zambila, garoafa,
liliacul au pătruns la români datorită turcilor.
În urma înaintării
continue spre sud a Imperiului ţarist, în ultimul sfert al secolului al
XVIII-lea – începutul secolului al XIX-lea, grupuri de populaţie turco-tătară
din arealul pontic septentrional s-au refugiat pe pământuri situate la sud de
Dunăre. Alte grupuri de turci şi tătari au fost strămutate de administraţia
ţaristă în Rusia (numărul celor strămutaţi a fost estimat, cu referire la anul
1806, la 80 de mii). Exodul a avut pentru aceşti oameni consecinţe dramatice:
ei au rămas practic fără averi, mulţi au murit pe drum din pricina bolilor şi a
lipsurilor. Situaţia lor disperată a fost descrisă minuţios de militari ruşi
implicaţi în acele evenimente.
În anii 30 ai secolului trecut, pe teritoriul
Basarabiei împărtăşeau credinţa islamică peste o sută de persoane (148).
Actualmente, potrivit
datelor recensământului populaţiei efectuat în Rep. Moldova în perioada 5-12
octombrie 2004, ţara are 3.383.332 de locuitori (datele nu includ municipiul
Bender şi regiunea estică controlată de regimul separatist de la Tiraspol ). Religia
musulmană este confesată de 1.667 de persoane (0,05% din numărul total al
populaţiei ţării), dintre care 1.075 bărbaţi şi 592 femei; 339 de credincioşi
islamici sunt copii sub 15 ani. În localităţi de tip urban locuiesc 1.353 de
musulmani (cei mai mulţi sunt localizaţi în capitala ţării, oraşul Chişinău
(995) şi în municipiul Bălţi (106)); în mediul rural, 314 persoane aparţin
acestui grup confesional. Politici voluntariste ale conducerii ţării în sfera
construcţiei identitare (sub aspect etnic, lingvistic, religios), implicarea
masivă a factorului ideologic în procesul efectuării recensământului au făcut
ca datele publicate să fie, de fapt, inutilizabile.
Conducerea
comunităţii islamice din Rep. Moldova susţine că în ţară se află 17.000-20.000
de musulmani. Dintre aceştia, 3.000-4.000 sunt moldoveni, iar ceilalţi sunt
credincioşi musulmani stabiliţi în ţară provizoriu – ei au venit la studii,
pentru a desfăşura activităţi economice, comerciale, culturale, diplomatice.
Cei mai mulţi studenţi sosiţi din ţări cu populaţie majoritar musulmană (Arabia
Saudită, Egipt, Iordania, Iran, Maroc, Siria, Sudan, Tunisia, Turcia,
Uzbekistan, Yemen) studiază la
Universitatea de Stat de Medicină „Nicolae Testemiţanu”. Informaţiile comunităţii islamice se bazează,
în principal, pe datele diplomaţilor străini despre cetăţenii ţărilor lor,
aflaţi în Rep. Moldova împreună cu familiile.
În perioada 2001-2009,
organele executive au respins toate cererile de recunoaştere a cultului
musulman. Forţele de ordine au supus comunităţile islamice la multiple hărţuiri
şi intimidări. Nici o altă comunitate religioasă din Rep. Moldova nu a fost
şicanată în asemenea mod, cu excepţia Mitropoliei Basarabiei, care este
subordonată Patriarhiei Române, şi poate o grupare originară din China, ceea ce
indică asupra caracterului politic al acestui tratament.
Cultul islamic a fost
recunoscut oficial la 14 martie 2011. Au urmat, în mai 2011, un şir de proteste
ale creştinilor, încurajate şi dirijate în mod evident de figuri proeminente
ale cultului majoritar. Au răsunat „argumente” tipice din registrul xenofobiei,
islamofobiei şi chiar al rasismului islamic. Mitropolitul Chişinăului şi al
Întregii Moldove, Vladimir (capul Bisericii Ortodoxe din Rep. Moldova, care
este subordonată Patriarhiei Ruse), a reacţionat în felul următor: „Într-o ţară
ortodoxă este o înjosire, pentru creştinii noştri ortodocşi. Eu cred că nu este
bine să fie înregistrat astfel de cult religios într-o ţară pur ortodoxă”. Liderul
PCRM, Vladimir Voronin, a dezaprobat în termeni severi decizia ministerială –
credinţa creştină este absolut opusă celei islamice, susţinea ex-preşedintele. Participanţii
la protestele stradale au invocat „decăderea moravurilor” în societatea
moldavă, din vina persoanelor venite din afara ţării (în particular, a
musulmanilor); sentimentul de
insecuritate; imperativul păstrării unei ţări şi a unei religii „curate”;
dorinţa de a rămâne în credinţa în care s-au născut (presupunând că cineva
doreşte să-i lipsească de aceasta) ş. a. S-a spus că „religia islamică crează
mari probleme în Europa”; s-a lăsat să se înţeleagă că valorile afişate de
islam contravin celor promovate de religia creştină. Au fost distribuite pliante
intitulate „Moldova ameninţată de islamizare şi (de) homosexualizare”.
Cu toate acestea, principalii
actori ai opoziţiei par să reprezinte, ei înşişi, o minoritate. Este vorba
despre Marchel, Episcopul de Bălţi şi de Făleşti, conducătorul de
fapt al protestelor, a cărui eparhie cuprinde zone puternic rusificate, cu
aderenţă pronunţată la
PCRM. Protestele stradale abia dacă au întrunit între câteva
sute şi ceva mai mult de o mie de participanţi. Astăzi ştim, de asemenea, că în
postură de contestatari activi au apărut credincioşii neoprotestanţi (baptişti).
Valeriu Ghileţchi, cunoscut pastor baptist, a fost unul dintre cei patru
deputaţi care au votat în Parlament împotriva „Legea cu privire la asigurarea
egalităţii”, adoptată în Parlament la 25 mai 2012.
Este remarcabil
faptul că discuţiile generate de recunoaşterea cultului islamic s-au întreţesut
cu dezbaterile referitoare la adoptarea legislaţiei anti-discriminare. Dezbaterile
au avut loc, în fond, pe marginea sintagmei „orientare sexuală” şi a
nediscriminării minorităţilor sexuale, deşi legea se referă şi la alte grupuri
marginalizare şi social-vulnerabile: elevii din mediul rural, femeile,
persoanele cu dizabilităţi, cetăţenii care locuiesc în anumite zone ale
Republicii Moldova şi au acces mai redus la ajutorul social, grupurile
religioase minoritare. Mai mult, în timpul protestelor semnificaţia legii a
fost prezentată denaturat. Finalitatea ei, axată pe ideea de toleranţă, a fost
interpretată în sensul că, din dorinţa atingerii unor beneficii, autorităţile
statului doresc să promoveze „practicile sexuale ne-tradiţionale”, „legalizarea
viciului”.
Niciuna dintre
formaţiunile politice, indiferent dacă se afla la guvernare sau în opozitie, nu
a purtat un dialog cu societatea, nu a încercat să explice, să-i convingă pe
opozanţi sau sceptici, din perspectiva construirii unei societăţi democratice,
despre necesitatea adoptării respectivei legi. Politicienii au tratat subiectul
în glumă, s-au eschivat de la răspunsurile ziaristilor, au invocat probleme mai
presante (Dorin Chirtoacă: Partidul Liberal) ori şi-au exprimat neîncrederea în
legătură cu intenţiile integratoare ale UE (Marian Lupu: Partidul Democrat). În
schimb, clericii Mitropoliei Moldovei şi persoane din PCRM au utilizat din plin
contrargumente împrumutate din arsenalul Bisericii Ruse: „Biserica Ortodoxă, se
spunea într-un document emis la Patriarhia Rusă , remarcă în unele articole ale
legii, adoptate în pofida voinței majorității cetățenilor Republicii Moldova,
un pericol pentru integritatea morală și spirituală a societății moldovenești.
Această lege poate fi folosită pentru a limita critica homosexualității, pentru
a interzice să numești comportamentul homosexual drept păcat. Legea
interpretează destul de larg termenul de discriminare, fără a ține cont de
convingerile religioase tradiționale. Experiența duhovnicească și pastorală
mărturisește că, în majoritatea cazurilor, comportamentul homosexual este o
consecință a liberei alegeri a omului. De aceea, a egala așa-numitele
minorități sexuale cu minoritățile naționale, de rasă sau sociale este absolut
incorect”.
Sarcina de a explica
cetăţenilor sensul legislaţiei ne-discriminare a fost lăsată exclusiv pe seama mass-media,
organizaţiilor non-guvernamentale (reunite în Grupul civic pentru egalitate) şi
analiştilor politici. Protestele anti-islamice şi anti-antidiscriminare au fost
contrabalansate permanent de acţiuni ale societăţii civile, identificabile prin
slogane Stop-Discriminare. Reprezentanţii organizaţiilor ne-guvernamentale şi „apărătorii
ortodoxiei” au stat în timpul manifestaţiilor stradale, literalmente, faţă în
faţă. Este adevărat că prezenţa militanţilor anti-discriminare nu a fost
numeroasă, însă aceste grupuri se vădesc bine instruite în sfera drepturilor
omului, insistente, decise şi foarte credibile. Conducătorii lor, Antoniţa
Fonari, Sergiu Ostaf, Natalia Ghilaşcu ş. a., pot fi percepuţi drept potenţiale
persoane publice de prim rang. În 2011, dintre actorii politici, doar Ministrul
Justiţiei, Alexandru Tănase, a apărat public decizia de inregisrare a
Ligii islamice. „Este un drept fundamental al musulmanilor pe care trebuie să
îl respectăm. Prin înregistrarea oficială a islamului, musulmanii nu sunt
încurajaţi la unele sau altele activităţi. Este bine că a fost înregistrat
islamul. Sunt convins că creştinismul este o religie a toleranţei”, a declarat Alexandru
Tănase.
Problema respectării
drepturilor confesionale/drepturilor omului a fost examinată mai ales prin
prisma anagajamentelor Rep. Moldova faţă de Uniunea Europeană, în vederea
obținerii regimului liberalizat de vize. Ambasadorul Uniunii Europene la Chişinău , Dirk Schuebel,
a făcut declaraţii repetate în sensul că Moldova are restanțe la capitolul
respectarea drepturilor minorităților sexuale și religioase. Dacă
autoritățile interzic Liga islamică, asta înseamnă că ţara nu respectă
condițiile obținerii regimului liberalizat de vize, a rezumat Dirk Schuebel. Raportorul special
al Organizaţiei Naţiunilor Unite privind libertatea religiei şi credinţei,
Heiner Bielefeldt, a enunţat, la 8 septembrie 2011, anumite concluzii pe
marginea vizitei sale în Republica Moldova (1-8 septembrie). Heiner Bielefeldt
s-a referit la tratamentul privilegiat al Bisericii majoritare de către
autorităţi, invocarea religiei ortodoxe în interesul politicii identităţii
colective, poziţii extremiste care implică, de fapt, un „antagonism devastator”
între tradiţia ortodoxă şi drepturile omului, necesitatea adoptării unei
legislaţii anti-discriminare şi a utilizării nediscriminatorii a spaţiului
public. De asemenea, la
Chişinău s-a aflat în vizită oficială Thomas Hammerberg,
comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei. Thomas Hammerberg a
menţionat rapoartele „bine documentate” primite de această organizaţie despre
islamofobia şi homofobia existente în Moldova.
Ierarhii Mitropoliei
Moldovei au fost mai curând prudenţi şi au manifestat pacienţă. Unii preoţi au
lăsat să se înţeleagă că nu sunt împotriva credinţei islamice şi a inserţiei
sale în perimetrul legal, dar susţineau că legislaţia era prea permisivă în
ceea ce privea înregistrarea confesiunilor şi că nu sublinia îndeajuns rolul special/primordial
al Bisericii Ortodoxe în societatea moldavă. Finalmente, Mitropolia a condamnat
poziţia intransigentă a episcopului Marchel. Nu vom şti, probabil, prea curând
care a fost dimensiunea politică, electorală,
şi geopolitică a acestor evenimente. Se poate observa însă, cu ochiul
liber, că interesele politice, peste tot în lume, învăluie, aidoma unei „cruste”,
dezbaterile confesionale, inclusiv despre islam.
În afară de Liga
islamică, în Rep. Moldova există o comunitate de musulmani riguros organizată,
cu o istorie de peste un deceniu. Conducătorul comunităţii este dl Talgat
Maşaev, născut în 1957, în satul Maximovka, regiunea Kurgan, Federaţia Rusă. El
a sosit în R.S.S.M. în anul 1983 şi este cetăţean al Republicii Moldova. La 29
august 2000, dumnealui a înaintat autorităţilor prima cerere de înregistrare a
acestui grup islamic, dar solicitarea sa a fost respinsă. A avansat de atunci
mai multe cereri de recunoaştere din partea statului, însă fără succes. Totuşi,
grupul său a fost înregistrat oficial sub forma unei organizaţii
non-guvernamentale, cu numele de Grădinile
Liniştii. Asociaţia a organizat în trecut – şi continuă şi în prezent să
facă acest lucru – diferite activităţi cu caracter religios (islamic):
rugăciuni, lecţii pentru copii etc. Curtea Europeană a Drepturilor Omului a
decis, la 12 mai 2009, în favoarea cetăţeanului Republicii Moldova Talgat
Maşaev, care, în 2004, fusese sancţionat pentru practicarea unui cult religios
neînregistrat de stat. Instanţa europeană a constatat că instituţiile
statutului i-au încalcat lui Talgat Maşaev un şir de drepturi, inclusiv acela de
a se ruga într-un spaţiu privat. Din informaţiile disponibile rezultă că, în
ultimii ani, între Liga islamică şi conducerea organizaţiei Grădinile Liniştii
s-au purtat tratative în vederea fuzionării celor două comunităţi, însă se pare
că, din cauza unor abordări divergente ale învăţăturii islamice, unificarea nu
va avea loc.
Înainte de
înregistrarea oficială a islamului, se ştia că în capitala ţării existau câteva
localuri în care se oficia cultul islamic, dar, întrucât grupurile musulmane nu
deţineau statut legal, activitatea acestor aşezăminte nu era transparentă.
Existau totuşi informaţii ce indicau asupra sprijinului din străinătate, de
care beneficiau casele de rugăciune musulmane, pentru acoperirea cheltuielilor
de închiriere şi de întreţinere. Se ştia despre persoane originare din ţări
islamice, venite la studii sau stabilite cu traiul în Rep. Moldova, care îşi
asumau misiunea de imami. În 2009-2010 am vizitat de câteva ori două case de
rugăciune islamice. Am fost primită întotdeauna frumos şi prevenitor. Totuşi,
ambianţa era destul de apăsătoare: moscheile erau amplasate în foste unităţi comercial-industriale
care nu mai funcţionau de mult timp, spaţiile erau prost încălzite (fapt
deosebit de inconfortabil pentru un cult care practică mult abluţiunile ritualice),
iar angajaţii fortelor de ordine şi de securitate puteau să-ţi ceară, la
intrare sau la ieşire, să te legitimezi.
După înregistrarea
Ligii islamice a începit ridicarea unei moschei. Edificiul, care de fapt s-a şi
construit între timp, este elegant, curat şi luminos, şi este prevăzut cu
mijloace tehnice, o mică bibliotecă, spaţii separate în care se înrunesc
bărbaţii, femeile, iar copiii învaţă despre credinţa islamică. Acest centru de
cult islamic se află în Chişinău, pe strada Mesagerul 9.
Organizaţia Grădinile Liniştii dispune de o
locaţie mai modestă, închiriată în zona gării feroviare din Chişinău, dar care
are o viaţă religioasă intensă. În acel spaţiu se oficiază servicii divine,
printre care deosebit de importantă este rugăciunea colectivă de vineri.
Femeile şi copiii frecventează cursuri ce au loc sâmbăta şi duminica, la care
primesc informaţii despre învăţătura islamică, se socializează.
În ultimul deceniu,
cheltuielile bugetare destinate cultelor au fost în ascendenţă. Principalul
beneficiar a fost, totuşi, Biserica Ortodoxă din Moldova, guvernul contribuind
masiv la renovarea lăcaşelor acestui cult. Anumite decizii guvernamentale din
trecut au condus, de asemenea, spre situaţia în care proprietăţile confiscate
în perioada comunistă să revină Bisericii majoritare. În aceste condiţii, nu
trebuie să ne uimească faptul că alte confesiuni caută sprijin financiar şi
material din alte surse, inclusiv în afara ţării.
În Rep. Moldova nu
există instituţii de teologie islamică. Totuşi, lumea islamică nu este pentru
noi terra incognita. Departamentele
de istorie, de limbi străine, de politologie şi relaţii internaţionale ale
univestităţilor oferă cursuri despre civilizaţia arabă, trecutul şi prezentul
ţărilor situate în perimetrul civilizaţional al islamului. Din când în când, la
aceste instituţii se organizează cursuri de limbă arabă şi turcă moderne. Merită
să fie menţionate cercetările arheologice întreprinse timp de câteva decenii la Orheiul Vechi.
Rezultatele, ce cuprind şi vestigii islamice, au fost prezentate în
admirabilele publicaţii ale dnei dr. Tamara Nesterov. Coranul tradus în limba
română de Silvestru Octavian Isopescu în 1910, la mănăstirea Dragomirna, a fost
reeditat la Chişinău
de mai multe ori, începând cu 1999, la editura „Cartier”. Tipărituri de
propagare a cultului islamic au fost aduse (sub formă de achiziţii sau donaţii)
în Rep. Moldova, inclusiv la Biblioteca Natională , din România, Ucraina
(Odesa, Kiev) şi Rusia.
Mă încumet să afirm
că societatea moldavă, în ansamblu, întelege că este vital necesar pentru ea
însăşi, pentru binele public, pentru stabilitatea şi prosperitatea sa, şi nu doar
în virtutea unor exigenţe venite din exterior, să respecte drepturile
fundamentale ale tuturor membrilor săi. Factorul politic va putea miza pe
conduita raţională şi tolerantă a marii majorităţi a societăţii moldave, dacă
va informa corect, sincer şi persistent cetăţenii asupra deciziilor care vor fi
de luat în viitor. Calea spre înţelegere civică trece prin efortul tuturor de
ridicare a nivelului de educaţie, în general, şi a culturii religioase, juridice
şi politice, în mod special. Instituţiile
culturale şi de învăţământ, mass-media vor avea de jucat rolul decisiv. Evoluţia
islamului european, inclusiv în Rep. Moldova, depinde şi de capacitatea
comunităţilor musulmane de a utiliza pârghiile şi normele statului de drept, în
vederea desfăşurării vieţii lor religioase, de a destructura stereotipurile
referitoare la musulmani şi de a se adapta la situaţia de minoritate.
Chirtoagă, Ion, „Orhei”, în Destin Românesc. Revistă de istorie şi cultură, vol. 1, nr. 45 (2006), pp. 122–125.Chirtoagă, Ion, Sud-Estul Moldovei şi stânga Nistrului (1484–1699). Expansiunea şi dominaţia turco-tătară, Bucureşti: Fundaţia Culturală Română, 1999, pp. 89–103.
Ciobanu, Constantin, Biserica Adormirii Maicii Domnului din Căuşeni, Chişinău: Ştiinţa, 1997.
Maxim, Mihai, „Principatele Române şi Imperiul Otoman (1400–1878)”, în Stephen Fischer-Galaţi, Dinu C. Giurescu, Ioan-Aurel Pop (ed.), O istorie a românilor, Cluj-Napoca: Fundaţia Culturală Română. Centrul de Studii Transilvane, 1998, pp. 128–147.
Nesterov, Tamara, „Monumente de arhitectură musulmană la Orheiul Vechi”, în Sud-Est. Revistă de artă, cultură şi civilizaţie, vol. 2, nr. 48 (2002), pp. 118–122.
Recensământul populaţiei 2004, vol. I Caracteristici demografice, naţionale, lingvistice, culturale (Population Census. Demographic, National, Linguistic, Cultural Characteristics), Chişinău: Tipografia Centrală, 2006, pp. 476–485.
Jurnal de Chişinău, nr. 32 (1043), 6 mai 2011, nr. 48 (1059), 1 iulie 2011; nr. 51 (1062), 12 iulie 2011; nr. 83 (1094), 4 noiembrie 2011; nr. 89 (1100), 25 noiembrie 2011.
Timpul, nr. 94 (1537), 27 mai 2011; nr. 219 (1662), 24 noiembrie 2011.
Flux ediţia de vineri, nr. 11 (791), 25 martie 2011; nr. 33 (813), 16 septembrie 2011.
http://moldova.usembassy.gov/ro/2011irf.html accesat la 16 februarie 2011.
http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2009/127325.htm accesat la 16 februarie 2012. http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2010/148963.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.menneskeret.dk/files/DoekerPDF/CASE_OF_MASAEV_v._MOLDOVA.pdf, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.youtube.com/watch?v=rlXUyLeRiGo&feature=related, accesat la 16 februarie 2012.
http://politik.md/?view=articlefull&viewarticle=5983, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.youtube.com/watch?v=mbLvd6CxHVk&feature=related, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.youtube.com/watch?v=k8n652CUa_4&feature=related, accesat la 16 februarie 2012. http://www.youtube.com/watch?v=4aDZfl8Flt8&feature=related, accesat la 16 februarie 2012. http://www.youtube.com/watch?v=IrHdYC0rxIg&feature=related, accesat 16 februarie 2012. http://www.youtube.com/watch?v=YMBNcCyWlBw&feature=related, accesat la16 februarie 2012.
http://m.protv.md/stiri/social/voronin-impotriva-musulmanilor-inregistrarea-islamului-in-moldova.html accesat la 16 februarie 2012.
http://jurnal.md/ro/news/-balciul-rm-ue-islamul-i-legea-antidiscriminare-vs-regim-de-vize-205669/, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.jurnal.md/ro/news/episcopul-marchel-ar-putea-fi-sanc-ionat-pentru-ac-iunile-sale-220784/, accesat la 7 februarie 2013.
http://www.adevarul.ro/moldova/CHISINAU-Conflict-ortodocsi-Mitropolitul-enoriasilor_0_466753451.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.adevarul.ro/moldova/chisinau/Protestatarii_ortodocsi_au_manifestat_astazi_in_fata_Ministerului_Justitiei_impotriva_legalizarii_cultului_islamic_in_Republica_Moldova_0_540546140.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.publika.md/emisiuni/fabrika_411.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.publika.md/mitropolitul-vladimir--oficializarea-islamului---o-injosire-pentru-moldova_298611.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.publika.md/episcopul-de-balti-si-falesti-indeamna-cetatenii-la-un-protest-impotriva-oficializarii-islamului-in-moldova_320271.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.publika.md/mitropolia-moldovei-e-gata-de-protest_321171.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.publika.md/exclusiv--preotii-nu-se-mai-roaga-pentru-filat--lupu-si-plahotniuc-afla-motivul_335821.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.publika.md/mitropolia-moldovei-acuzata-ca-renunta-la-rugaciunile-pentru-conducerea-moldovei--in-favoarea-celor-pentru-conducerea-rusiei_336851.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://www.publika.md/reprezentantii-bisericii--nu-suntem-impotriva-inregistrarii-cultelor--dar-sa-nu-fie-puse-pe-picior-de-egalitate-cu-crestinismul_299311.html, accesat la 16 februarie 2012.
http://discriminare.md/2012/01/13/%E2%80%9Dmoldova-amenintata-de-islamizare-si-homosexualizare%E2%80%9D/, accesat la 16 februarie 2012.
http://discriminare.md/wp-content/uploads/2012/01/PliantBiserica_9352.pdf, accesat la 16 februarie 2012.
http://mitropolia.md/crestinii-isi-cer-drepturile-cetatenesti-in-fata-parlamentului/, accesat la 7 februarie 2013.
http://islam.in.ua/3/eng/full_news/9370/visibletype/1/ForceParentID/9370/TemplateName/news_print/ParentIndexName/news_id/index.html, accesat la 7 februarie 2013.
Iată o scurtă înregistrare video de la concluzia acestei prezentări:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu